TAHUN
|
3
|
BIDANG
|
SAINS BAHAN
|
TAJUK
|
PENYERAPAN
|
STANDARD KANDUNGAN
|
MENCIPTA OBJEK BERDASARKAN KEUPAYAAN BAHAN MENYERAP AIR
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
6.1.1 MENGENALPASTI BAHAN YANG BOLEH MENYERAP AIR BERDASARKAN
PENYIASATAN
6.1.2 MENGUJI JENIS BAHAN DENGAN KEUPAYAAN MENYERAP AIR.
|
MASA
|
60 MINIT.
|
FASA
|
CADANGAN AKTIVITI
|
CADANGAN KOMUNIKASI
|
1.
Persediaan
Pemerhatian
Pemerhatian
Indikator
amalan
Penggunaan
deria
Pemerhatian
menyeluruh
Penggunaan
ABM yang sesuai.
Analisis
Indikator
amalan
Membuat
banding beza
|
-Menunjukkan
gambar minuman yang tumpah diatas meja.
-
Murid membuat pemerhatian berdasarkan gambar yang ditunjuk.
-murid
bersoal jawab berpandukan gambar.
Cadangan aktiviti
Lakon
semula.
|
-Apakah
yang anda perhatikan dalam gambar yang ditunjukkan.
-Mengapakah
air itu tumpah?
-Apakah
cara untuk mengelap air itu?
-Dapatkah
kita menggunakan kertas untuk mengelap air itu?
-Dapatkah
kita menggunakan semua bahan untuk mengelap air itu?
|
2. Imaginasi
Sintesis Idea
Meneroka
Meramal
Membuat hipotesis
Penjanaan Idea
Indikator Amalan
-Mencari hubung kait , gabung jalin, atau corak berdasarkan maklumat
yang ada.
Sinteksis idea
Indikator amalan
-menghasilkan bentuk komunikasi yang unik.
|
-Guru menyediakan pelbagai jenis objek yang berbeza untuk setiap
kumpulan seperti:
1. Kertas
2.Pembaris plastik
3. Span
4.Kapas
5. Pemadam
6. Sapu tangan
7. Beg plastik
8. Kapas
9. Cermin
10. Dll
Murid diminta meramal objek yang boleh menyerap air dengan memerhati
, menyentuh, dan merasa objek tersebut.
Murid melengkapkan jadual (ramalan awal)
Lembaran kerja 1
|
-Objek
manakah yang dapat menyerap air?
-Objek
manakah yang tidak dapat menyerap air?
-Mengapakah
anda menyatakan objek itu menyerap air?
|
3.Perkembangan
Hipotesis
Inferens
Eksperimen
Penambahbaikan
Indikator amalan
-menokok tambah idea
-Mengubah
suai idea
Menilai
Indikator amalan
-memberi alas an yang tepat untuk menolak atau menerima idea
-menyatakan kekuatan dan kelemahan berdasarkan bukti
|
-guru menyediakan bikar yang berisi air kepada setiap kumpulan untuk
menguji hipotesis bahan yang boleh menyerap air.
Murid menjalankan penyiasatan dalam kumpulan untuk menguji hipotesis
yang telah dibuat untuk menentukan objek yang dapat menyerap air
Murid merekod keputusan penyiasatan dalam lembaran kerja
1(pemerhatian sebenar)
Lembaran kerja 1
|
-Adakah
ramalan anda betul?
-Mengapakah
terdapat ramalan anda yang salah?
-Murid
bertanya mengapakah ibjek yang dibuat daripada plastic tidak dapat menyerap
air?
|
4.Tindakan
Melapor
Pelaksanaan
Indikator amalan
-Menghurai
kan idea dengan terperinci.
Amalan berterusan Indikator
amalan
-peka kepada perkara sekeliling
-membuat pemerhatian untuk mengenalpasti masalah, kesilapan dan
kelemahan
|
Wakil setiap kumpulan membentang hasil keputusan masing-masing.
Guru membimbing murid-murid membuat rumusan berdasarkan keputusan
aktiviti penyiasatan yang telah dijalankan
|
Adakah
penyiasatan ini membantu anda mengenalpasti objek yang boleh menyerap air?
Adakah
cara lain untuk menguji sesuatu objek itu boleh menyerap air atau tidak?
Bolehkah
anda jelaskan cara itu?
|
Pentaksiran
|
Murid menjawab latihan lembaran kerja 2
|
|
Nilai dan Sikap
|
Bekerjasama, Jujur dalam merekod hasil pemerhatian.
|